“Nogen gange kommer jeg til at grine i timen, også får jeg enten skæld ud eller bliver sat uden for døren!”
Sådan fortæller Olivia, et af de børn hvis forældre har valgt en samtale med mig, og som i perioder har brug for at få vendt livet – herunder også skolelivet.
Olivia fortæller videre, at når hun kommer til at grine, sker det mens læreren fortæller noget i undervisningen. Hun kommer der i tanke om noget, som er
sjovt. Og så er det, at hun kommer til at grine. Jeg spørger Olivia ad, hvad der sker inden i hende, når hun enten får skæld ud eller bliver sendt uden for
døren? “Så bliver jeg ked af det” svarer hun, “og så har jeg ikke lyst til at være der mere”.
Olivia er et af rigtig mange børn, der dagligt må lide under negative holdninger til børn med humoristisk sans. De bliver betegnet som forstyrrende og urolige elementer, som ikke er til at have i klassen eller på stuen.
Humor er en styrke! Lad mig slå det fast. Humor er glæde, det virker befriende og forløsende, det udløser energi, det giver overskud, det er sundt, og det
smitter.
Hvad er årsagen så til, at barnet og dermed humoren og glæden sættes uden for døren? Med tab af selvtillid og selvværd til følge?
Er det et ønske om kontrol? Når jeg som formidler bliver forstyrret så mister jeg fokus, og dermed mister indholdet i undervisning betydning. Er det det?
Hvad er det inde i ”dig” og ”mig”, som har svært ved at rumme glæden?’
Hvad kan jeg som voksen gøre for at møde humoren og glæden og give den næring?
- Se det forstyrrende element som noget berigende
- Lade latterudbrud være noget positivt og konstruktivt
- Kommentere positivt på latteren
- Spørge ind til udløseren for latteren – kan vi dele årsagen til latteren eller skal vi bare nyde den
- Mærk glæden over at have glade børn i din gruppe eller på din stue
- Tænke på hvor stærkt et fundament af selvtillid og selvværd humor og latter giver
- OG SÅ GRIN DA SELV MED – HØJT OG BEFRIENDE …..og så find tråden igen…eller en ny 🙂
- Hvem vil du selv helst være sammen med?
Konsekvens:
Glade børn lærer mest. Det er videnskabeligt bevist.
Hvad gør du?
Og HUSK – du kan til enhver tid stille spørgsmål til Ressourcedetektivens brevkasse – så vil jeg svare dig og vinkle i forhold til anerkendelse og dermed udvikling af selvtillid og selvværd 🙂
Skrevet af Hanne Aalling Risager
Tema: anerkendende pædagogik